Hoeveel kilometer per uur ga je met skeeleren?

Skeeleren is hartstikke leuk. Niet voor niets maakt de sport een grote opmars in Nederland. De ledenaantallen bij verenigingen stijgen maar door en nog meer mensen gaan op eigen houtje de weg op. Wij snappen het helemaal. Een tochtje na school, werk of in het weekend is ontzettend lekker. Wist je dat skeeleren ook goed is voor van alles en nog wat? Wij leggen je in een andere blog uit waarom skeeleren zo goed voor je is.

Met skeeleren kan je behoorlijk snel gaan, maar dit is natuurlijk van een aantal factoren afhankelijk. Hoeveel kilometer per uur je gaat met skeeleren is dan ook lastig te zeggen. Wij zetten een aantal factoren voor je op een rijtje, maar vertellen je ook welke snelheden je kan bereiken.

Hoeveel kilometer per uur ga je met skeeleren

Gemiddelde snelheid tijdens het skeeleren

De meeste mensen zijn recreatieve skeeleraars. Eens per week maken ze bijvoorbeeld een rondje, maar ze trainen er verder niet voor. De gemiddelde snelheid voor recreatieve skeeleraars ligt dan ook rond de 10 tot 15 kilometer per uur. 

Ben je meer ervaren of train je regelmatig dan is de gemiddelde snelheid tijdens het skeeleren vaak al zo’n 20 kilometer per uur. Je techniek is vaak een stuk beter, waardoor je krachtiger kan afzetten. Natuurlijk neemt je spierkracht ook toe, dit zorgt er ook voor dat je sneller kan gaan. Daarnaast is je materiaal vaak ook iets beter waardoor je makkelijker rolt.

Topsnelheden van professionals

Hoewel er met 20 kilometer per uur natuurlijk al een behoorlijke vaart in zit, is dat nog relatief weinig bij de topsnelheden die professionele skeeleraars halen. Tijdens wedstrijden worden regelmatig snelheden van boven de 40 kilometer per uur behaald. Zij zijn natuurlijk extreem getraind en hebben het beste materiaal. Daarnaast zou ook het vrij gevaarlijk zijn om op de openbare weg dusdanig snel te gaan.

Waardoor kan je sneller gaan tijdens het skeeleren?

Snelheid tijdens skeelerenEr zijn verschillende factoren die beïnvloeden hoeveel kilometer per uur je kan gaan met skeeleren. Op een deel heb je invloed, op een ander deel heb je maar beperkte of helemaal geen invloed. Zo heb je natuurlijk invloed op je skeelertechniek, zoals houding en afzet. Helaas heb je soms minder invloed op het wegdek. Hoe gladder het wegdek, des te sneller kan je gaan.

Meer snelheid meenemen in je afzet

Veel (beginnende) recreatieve skeeleraars zetten hun been af naar de zijkant. Hierdoor verlies je snelheid. Door je been naar achteren te bewegen kan je meer snelheid meenemen in je afzet. Als je skeeler van het wegdek komt zwaai je deze in een soepele beweging naar achteren. Beweeg daarbij je hak in de richting van je billen. Ga je met je andere been weer afzetten, dan zwaai je het eerste been weer naar voren. Op die manier kan je meer snelheid meenemen in de afzet.

Een betere houding

Je houding is ook een grote factor in hoe snel je kan gaan. Hoe minder luchtweerstand je hebt, des te harder kan je gaan. Zak dus iets door je knieën en probeer je rug zoveel mogelijk horizontaal te krijgen. Zorg er wel voor dat je altijd een bolle rug houdt om blessures te voorkomen.

Trainen, trainen, trainen

Natuurlijk is sneller gaan ook een kwestie van trainen, trainen en nog eens trainen. Hiermee verbeter je niet alleen je techniek, maar creëer je ook meer spierkracht in je spieren. Hierdoor kan je met meer kracht afzetten. Er zijn verschillende oefeningen om je kracht en techniek te trainen.

Het materiaal waarmee je skeelert

Het materiaal waarmee je skeelert is natuurlijk ook van invloed op hoeveel kilometer per uur je kan gaan. Met name het soort skeelers en de wielgrootte zijn hierbij van belang. Hoe groter de wielen, des te harder kan je gaan. Wil je hier meer over weten? Je leest het op onze pagina over skeelerwielen.

Het wegdek

Het wegdek waarop je skeelert is ook een factor in hoeveel kilometer per uur je kan gaan. In de regel is het zo dat hoe gladder en egaler het wegdek is, des te harder kan je gaan. Een wegdek dat bezaaid is met takjes, bladeren en andere rommel skeelert natuurlijk een stuk minder soepel. Laat staan een wegdek dat vol gaten zit. Daarnaast is het ook een stuk gevaarlijker om hoge snelheden op deze wegen te bereiken.

Menu